sobota, 31 stycznia 2009

Moja dziennikarska cywilizacja Krzyża

Siedzę przed kompem i dumam, i bawię się gadżetami zaoferowanymi przez Google, by uatrakcyjnić sobie bloga. I myślę, czy wspomnieć o wczorajszej promocji książki, której jestem w dużej części współautorem i współredaktorem. Wczoraj tak skutecznie myśl o takim wpisie odsuwałem od siebie, że wymiędliłem posta na temat jakiejś tam konferencji prasowej, na którą musiałem pójść z obowiązku dziennikarskiego. I wymyśliłem dzisiaj, że wspomnę o wieczornej promocji książki, bo ma ona związek z moją pracą dziennikarską.

Otóż wczoraj, 30 stycznia o godz. 17 w kieleckim Domu Środowisk Twórczych odbywały się dwie promocje książek, które ukazały się pod koniec grudnia ubiegłego roku. Na zbiorowy wieczór autorski przybyło ponad 200 kielczan – głównie przyjaciół i wiernych czytelników. Jako pierwsza zaprezentowała się kielecka pisarka Barbara Sierakowska, która wydała nakładem Oficyny Wydawniczej „Radostowa” ze Starachowic powieść pt. „I powiedz swoje dosyć”. W drugiej części spotkania produkowałem się ja.

Otóż pod koniec grudnia 2008 roku także w nakładem Oficyny Wydawniczej „Radostowa” ukazał się ponad 200 –stronicowy album formatu A4 pt. Milenium Świętokrzyskie – cywilizacja Krzyża”. Potężne, jak na małe regionalne wydawnictwo przedsięwzięcie. Obok wpisałem link pn. „Moje nowości książkowe”, który prowadzi do podwieszonej na jednej z moich stron zakładki informującej o albumie. Jest tam okładka oraz wstępy: wydawcy i mój. Wydawało mi się, że zwięźle i rzeczowo wytłumaczyłem się przed Czytelnikami z tego, co napisałem i umieściłem w albumie. Wczoraj jednak kilka osób dopytywało się o szczegóły, szczególnie dotyczące mojej pracy dziennikarskiej.

Otóż od września 2006 r do lutego 2008 r. pracowałem jako dziennikarz depeszowy w Katolickiej Agencji Informacyjnej. W czasie trwania Milenium Świętokrzyskiego na Świętym Krzyżu przypadło mi opisywanie tych uroczystości. Gdy zakończyły się w czerwcu 2007 roku obchody przyszło mi do głowy, by coś zrobić z nagromadzonym materiałem dziennikarskim, Gdyż nie wszystko mogło być opublikowane w serwisie agencyjnym. Po rozstaniu się z KAI na początku 2008 roku nieoczekiwanie zwrócił się do mnie wydawca ze Starachowic – Antoni Dąbrowski z propozycją opublikowania w antologii świętokrzyskiej niektórych moich reportaży. Po przeanalizowaniu całości materiału, jakim dysponowałem uznaliśmy, że notatki reporterskie przeredaguję jeszcze raz i napiszę zupełnie nowe teksty stylizowane wizualnie na depeszy agencyjnej. Była to ciężka i mozolna praca, bo musiałem jeszcze raz przesłuchać nagrań licznych empetrójek i przejrzeć piętrzące się notatniki.

Opisałem też wydarzenia, których nie znałem z autopsji. Pomocą merytoryczną służył mi O. Damian Kopyto OMI – wówczas ceremoniarz klasztorny i rzecznik prasowy. Obecnie przebywa w jednym francuskich klasztorów oblackich. Zakonnik ów też autoryzował książkę pod kątem merytorycznym. Pod tym względem nieocenioną pomocą służyła mi też Pani Zofia Korzeńska – pisarka, zawodowa korektorka kieleckiego Wydawnictwa „Jedność”. Podjęła się również redakcji technicznej albumu, a nawet składania jej. Na ponad 100 stronach postarałem się opisać wszystkie wydarzenia, związane ze Świętym Krzyżem, jakie miały miejsce od grudnia 2005 r. do maja 2008 r. Uznałem bowiem, ze warto pokazać ten kilkumiesięczny moment oczekiwania na wielkie wydarzenia, jak i owoce milenijne po uroczystościach.

Z milenijnej ekipy oblackiej ostał się na Świętym Krzyżu jedynie O. Karol Lipiński OMI, obecnie - rektor kościoła świętokrzyskiego, a wówczas ekonom klasztoru. W rozmowie ze mną bardzo pochwalił nas za pomysł podsumowania Milenium Świętokrzyskiego i za formę oraz wykonanie.

Dla wszystkich osób zaangażowanych słowa uznania zakonnika mają ogromne znaczenie. Pracę swoją wykonaliśmy za darmo, niejednokrotnie dokładając do przedsięwzięcia w różnej formie własne pieniądze i Pani Zofia Korzeńska podczas pracy w pewnej chwili powiedziała mi nawet, że redagowanie tej książki to dla niej swego rodzaju Krzyż. Podtytuł Cywilizacja Krzyża zaczerpnąłem ze sformułowań wypowiedzianych w kilku homiliach głoszonych m.in. przez kardynała Stanisława Dziwisza, ordynariusza sandomierskiego bp Andrzeja Dzięgę i ordynariusza kieleckiego bp Kazimierza Ryczana.

Nawiązując do słów Pani Zofii, myślę, że to był też również mój swego rodzaju Krzyż – dziennikarski. Jeszcze raz więc dziękuję wszystkim moim współpracownikom. Uczyniłem to wczoraj, czynię to także na swoim blogu. I uczynię to także w przyszłości, już podczas właściwych indywidualnych promocji albumu, które aktualnie planujemy.

Pragnę więc podziękować Ojcom Oblatom, że przez cały ten czas bardzo chętnie chcieli być moimi rozmówcami i komentatorami. Dziękuję także wielu innym duchownym, rzecznikom prasowym instytucji samorządowych oraz moim kolegom dziennikarzom, że także służyli mi pomocą, współpracując ze mną w różnorodny sposób. Szczególnie pragnę podziękować kierownictwu Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Kielcach za przygotowanie w pełni profesjonalnej bibliografii. Słowa uznania kieruję tu pod adresem Pani Beaty Piotrowskiej – autorki opracowania bibliograficznego. Swoje serdeczne podziękowania ślę również dla Pani Zofii Korzeńskiej, która podjęła się ogromnego wysiłku korekty tekstów oraz redakcji merytorycznej i technicznej książki. Równie serdeczne podziękowania kieruję do Pani Doroty Mętrak – autorki projektu okładki. Fotografie, które ilustrują niektóre wydarzenia, pochodzą z archiwum Misjonarzy Oblatów – wykonał je Ojciec Damian Kopyto OMI – oraz z moich prywatnych zbiorów. Dziękuje Wydawcy Antoniemu Dąbrowskiemu i wszystkim Jego współpracownikom, który tworzyli drugą część albumu.

Album zawiera: rys historyczny obchodzonego w latach 2006 - 2007 Milenium Świętokrzyskiego, kalendarium obchodów, echa wystaw i sesji naukowych, dokumentację plastyczną i fotograficzną, wiersze, bibliografię i summary. Dofinansowano go ze środków Świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego i kieleckiego Urzędu Miasta

Na zakończenie, Czytelnikom „Milenium Świętokrzyskiego – Cywilizacji Krzyża” życzę dobrej lektury

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz